کارآفرینی به روش گام به گام

بر اساس طراحی سازمان کار و تامین اجتماعی

کارآفرینی به روش گام به گام

بر اساس طراحی سازمان کار و تامین اجتماعی

اسرار امضا


 کسانی که به طرف عقربه های ساعت امضاء می‌کنند انسان‌های منطقی هستند


کسانی که بر عکس عقربه‌های ساعت امضاء میکنند دیر منطق را قبول می‌کنند و بیشتر غیر منطقی هستند


کسانی که از خطوط عمودی استفاده میکنند لجاجت و پافشاری در امور دارند


کسانی که از خطوط افقی استفاده میکنند انسان‌های منظّم هستند


کسانی که با فشار امضاء می‌کنند در کودکی سختی کشیده‌اند


کسانی که پیچیده امضاء می‌کنند شکّاک هستند


کسانی که در امضای خود اسم و فامیل می‌نویسند خودشان را در فامیل برتر می دانند


کسانی که در امضای خود فامیل می‌نویسند دارای منزلت هستند


کسانی که اسمشان را می‌نویسند و روی اسمشان خط می‌زنند شخصیت خود را نشناخته‌اند


کسانی که به حالت دایره و بیضی امضاء می‌کنند ، کسانی هستند که میخواهند به قله برسند

 
 


کسانی که الان دارن روی برگه امضا میکنند خیلی خنگ هستند که یادشون نیست امضا شون چه شکلیه!!!!

الاغ دانا


 
کشاورزی الاغ پیری داشت که یک روز اتفاقی به درون یک چاه بدون آب افتاد. کشاورز هر چه سعی کرد نتوانست الاغ را از درون چاه بیرون بیاورد.
پس برای اینکه حیوان بیچاره زیاد زجر نکشد، کشاورز و مردم روستا تصمیم گرفتند چاه را با خاک پر کنند تا الاغ زودتر بمیرد و مرگ تدریجی او باعث عذابش نشود.
مردم با سطل روی سر الاغ خاک می ریختند اما الاغ هر بار خاک های روی بدنش را می تکاند و زیر پایش می ریخت و وقتی خاک زیر پایش بالا می آمد، سعی می کرد روی خاک ها بایستد.
روستایی ها همینطور به زنده به گور کردن الاغ بیچاره ادامه دادند و الاغ هم همینطور به بالا آمدن ادامه داد تا اینکه به لبه چاه رسید و در حیرت کشاورز و روستائیان از چاه بیرون آمد ...

نتیجه اخلاقی : مشکلات، مانند تلی از خاک بر سر ما می ریزند و ما همواره دو انتخاب داریم:
 
 اول اینکه اجازه بدهیم مشکلات ما را زنده به گور کنند

 دوم اینکه از مشکلات سکویی بسازیم برای صعود!

کارمندان جدید برای کدام بخش مناسبند؟


 برای اینکه تشخیص دهید کارمندان جدید را بهتر است در کدام بخش به کار بگمارید، می توانید به ترتیب زیر عمل کنید:


400 عدد آجر در اتاقی بگذارید و کارمندان جدید را به آن اتاق هدایت نمایید. آنها را ترک کنید و بعد از 6 ساعت بازگردید.

 سپس موقعیت ها را تجزیه و تحلیل کنید: 

اگر دارند آجرها را می شمرند، آنها را در بخش حسابداری بگذارید. 
 اگر از نو (برای بار دوم) دارند آجرها را می شمرند، آنها را در بخش ممیزی بگذارید.
 اگر همه اتاق را با آجرها آشفته کرده اند، آنها را در بخش مهندسی بگذارید.
 اگر آجرها را به طرزی فوق العاده مرتب کرده اند، آنها را در بخش برنامه ریزی بگذارید.
 اگر آجرها را به یکدیگر پرتاب می کنند، آنها را در بخش اداری بگذارید.
 اگر در حال چرت زدن هستند، آنها را در بخش حراست بگذارید.
 اگر آجرها را تکه تکه کرده اند، آنها را در قسمت فناوری اطلاعات بگذارید.
 اگر بیکار نشسته اند، آنها را در قسمت نیروی انسانی بگذارید.
اگر سعی می کنند آجرها ترکیب های مختلفی داشته باشند و مدام جستجوی بیشتری می کنند و هنوز یک آجر هم تکان نداده اند، آنها را در قسمت حقوق و دستمزد بگذارید.
 اگر اتاق را ترک کرده اند، آنها را در قسمت بازاریابی بگذارید .
 اگر به بیرون پنچره خیره شده اند، آنها را در قسمت برنامه ریزی استراتژیک بگذارید.
 اگر بدون هیچ نشانه ای از تکان خوردن آجرها با یکدیگر در حال حرف زدن هستند، به آنها تبریک بگویید و آنها را در قسمت مدیریت قرار دهید

بسته آموزشی کارآفرینی گام به گام


سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان در راستای توسعه آموزش‌های کارآفرینی در کشور با انجام مطالعات و پژوهش‌های مختلف دربارة آموزش و تدریس کارآفرینی، روش‌ها و الگوهای آموزشی، نظرخواهی از اساتید خبره، صاحبنظران کارآفرینی، نیازسنجی آموزشی، برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی متعدد و هم‌اندیشی با اساتید و کارشناسان همواره به دنبال یک الگوی بومی برخوردار از جامعیت و انسجام، بوده است.

با توجه به تجارب آموزشی این سازمان از سال 1379 تا سال 1385 و با تدوین و برگزاری نزدیک به 1.000 دورة آموزشی و ارائه آن به بیش از 30000 نفر در سراسر کشور، بررسی تجارب سایر سازمانها و مراکز آموزشی داخل کشور، مطالعه، بررسی و بومی‌سازی تجارب سایر کشورها، نظرخواهی از مدرسین و خبرگان کارآفرینی کشور و تلفیقی از روش‌های رایج، برنامة آموزشی کارآفرینی براساس الگوی گام به گام را بعنوان یکی از برنامه‌های کارآمد و مؤثر در توسعه آموزشهای مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی، تدوین و ارائه نموده است.

در سال 1385 با برگزاری مرحلة پایلوت دوره‌های آموزشی مهارت‌های کسب وکار و کارآفرینی (برای نزدیک به 17000 نفر) توسط این سازمان و واحدهای جهاد دانشگاهی و موسسات بخش خصوصی، ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، برگزاری نشست تخصصی با حضور مسئولین محترم وزارت کار و امور اجتماعی و مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، برخی مدرسین و مجریان دوره‌های آموزشی، ضرورت تکمیل برنامه‌های قبلی و تدوین آن بصورت یک مجموعه کامل و جامع، بیش از پیش احساس گردید.

"این بسته آموزشی بعنوان اولین الگوی ملی و بومی در آموزش کارآفرینی" طی موافقتنامه‌ای از سوی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان محتوای اصلی آموزشی در سال 1386 انتخاب گردید.

  • اجزای اصلی بسته آموزشی کارآفرینی گام به گام

الف- کتاب درسی آموزش کارآفرینی گام به گام

این کتاب بر اساس سرفصل‌های استاندارد به‌عنوان منبع درسی دوره‌های آموزشی کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار و با رویکرد آشنایی فراگیران با کارآفرینی و نحوه تأسیس، راه‌اندازی و مدیریت یک فعالیت اقتصادی نوپا تدوین گردیده و سعی شده است کلیه فراگیران علاقه‌مند را به صورت مرحله به مرحله طی 7 گام با فرآیند راه‌اندازی یک کسب وکار و بنگاه اقتصادی آشنا سازد.

محتوای کتاب به زبان ساده نگاشته شده و در عین حال بسیار کاربردی است. ترتیب مطالب نیز بر اساس فرآیند کارآفرینی شکل گرفته است. این فرآیند شامل مراحل و گامهای زیر می‌باشد:

  • گام اول: آمادگی و تصمیم راسخ برای ورود به دنیای کسب‌ وکار

در این بخش فراگیران ابتدا با انواع زندگی شغلی آشنا کرده و سپس نوعی از زندگی شغلی که به صورتی مستقل و خلاقانه اداره می‌شود و کارآفرینی نام دارد، معرفی می‌شود. در این گام سعی بر آن است که با برشمردن ویژگیهای زندگی شغلی کارآفرینانه، آنها را به این مسیر شغلی علاقه‌مند کند.

  • گام دوم: کارآفرینی

در گام دوم مفهوم کارآفرینی به معنای علمی آن مورد بحث قرار می‌گیرد و سپس کلیه ویژگیها و مهارتهایی که لازم است فرد متقاضی برای ورود به این حیطه شغلی دارا باشد، معرفی شده است.

  • گام سوم: نوآوری و ایده‌یابی

پس از معرفی کارآفرینی به عنوان یک گزینه شغلی و علاقه‌مند کردن فراگیران به انتخاب این گزینه، در این گام فراگیران با خلاقیت به عنوان یکی از عناصر اصلی کارآفرینی، آشنا می‌شوند. در این بخش، همچنین تکنیک‌هایی به منظور افزایش خلاقیت فراگیران معرفی می‌شود.

  • گام چهارم: شناسایی و ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی

در این گام فراگیران با چگونگی دستیابی به ایده‌های مناسب جهت راه‌اندازی یک کسب وکار مستقل و کارآفرینانه آشنا می‌شوند. همچنین در این گام نکاتی که باید در ارزیابی ایده‌های تجاری و اقتصادی خود به کار ببرند نیز ارائه شده است.

  • گام پنجم: طرح کسب وکار و منابع تأمین سرمایه

در این گام فراگیران را با ضرورت نوشتن و منسجم کردن ایده‌ای که در ذهن دارند آشنا کرده و سپس کلیه مطالبی را که هر کارآفرین یا فرد مؤسس می‌بایست قبل از راه‌اندازی یک کسب وکار آنها را مشخص کند و به صورتی مکتوب ارائه دهد، در بخشی تحت عنوان طرح کسب وکار ارائه شده است. در این گام همچنین تعدادی از مراکز و منابعی که فرد متقاضی برای راه‌اندازی کسب وکار می‌تواند از طریق آنها سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کند، معرفی شده‌اند.

  • گام ششم: تأسیس و راه‌اندازی کسب وکار

درگام ششم، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات حقوقی و ثبتی که افراد متقاضی می‌بایست در شروع به کار یک بنگاه اقتصادی با آنها آشنا شود، شرح داده شده است. سپس به روش‌های مکان‌یابی و انتخاب نوع کسب وکار، نام و علامت تجاری اشاراتی شده است.

  • گام هفتم: تثبیت و اداره کسب وکار

در نهایت در گام هفتم، سعی شده است به اختصار کلیه مهارتهای مدیریتی که فرد در طول اداره کسب وکار و بنگاه اقتصادی خود به آنها نیاز دارد، معرفی شود.

ب) متون کمک آموزشی

  • کتاب تمرین

در این کتاب سؤالات و تمرینات متعددی در رابطه با محتوای درسی مطرح شده است. این سؤالات در 3 بخش«پاسخ دهید»، «تمرین کنید» و «تحقیق کنید» آورده شده است.

در بخش «پاسخ دهید»، مهارتهای فراگیران را در بخش دانش و فهمیدن مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در بخش «تمرین کنید»، فراگیران با موضوع مورد نظر درگیری ذهنی پیدا می‌کنند و یا آن موقعیت را در زندگی واقعی خود شبیه‌سازی می‌نمایند. مجموعه سؤالات این بخش مهارتهای فراگیران را در بخش به کار بستن، تجزیه و تحلیل و ترکیب مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

و بالاخره بخش «تحقیق کنید»، فراگیران را به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موضوع مورد نظر فرا می‌خواند.

  • کتاب تمرین تهیه طرح کسب و کار (BP):‌

در این کتاب از فراگیران خواسته می‌شود در ابتدای دوره آموزشی پس از کسب اطلاعات مقدماتی در خصوص طرح کسب وکار، موضوع کسب وکار خود را مشخص نمایند.

سپس از آنان خواسته می‌شود که همزمان با تدریس مباحث مرتبط با اجزای اصلی طرح کسب وکار، قسمت‌های مورد نظر را با استفاده از پرسش و پاسخ و تمرین، تکمیل نمایند و نهایتاً در پایان دوره آموزشی، با توجه به تمرینات انجام شده، طرح کسب وکار کاملی را تهیه و به مسئولان دوره ارائه دهند.

  • کتاب راهنمای معلم 

این کتاب به مربیان این مجموعه آموزشی کمک می‌کند تا به راحتی آنرا تدریس کنند.

کارآفرینی از جمله مباحثی است که نمی‌توان به آن به عنوان یک فرآیند مکانیکی نگریست. در کتاب راهنمای معلم، ابتدا پیشنهاداتی جهت استفاده از یک روش تدریس مبتنی بر روشهای آموزش فعال و یادگیری از طریق عمل به مربی ارائه شده است، سپس رفتار مورد انتظار از فراگیران نیز پیش‌بینی شده است. همچنین در انتهای هر بخش مجموعه کتاب‌ها و منابعی که در زمینه موضوع مورد نظر موجود می‌باشد، معرفی شده‌اند.

  • کتاب روش‌های تدریس کارآفرینی

این کتاب با گردآوری روش‌های معتبر تدریس کارآفرینی در دنیا، بومی‌سازی و تلفیق آنها با روش‌های رایج تدریس در کشور تدوین گردیده و درباره روش‌های تدریس کارآفرینی و کاربرد آنها در آموزش‌ کارآفرینی مطالب مفیدی برای مربیان در مراحل مختلف تدریس ارائه می‌نماید. 

  • پشتیبانیهای اطلاعاتی

شامل لوح فشرده اطلاعات ضروری برای راه‌اندازی کسب وکار است و بیش از 800 عنوان مطلب، قانون،‌ آئین‌نامه، بخش‌نامه، مقاله، معرفی کتاب و دیگر اطلاعات مفید شامل موارد زیر در آن ذخیره شده است.

  1. آیین نامه‌ها، برنامه‌ها، اساسنامه‌های مرتبط با راه‌اندازی و اداره کسب وکار
  2. قوانین و مقررات، نکات حقوقی مفید در رابطه با تأسیس انواع شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی، تجاری و خدماتی
  3. فرمهای مرتبط با اخذ مجوز و ثبت شرکت و نام علامت تجاری و ... به صورت Word و PDF
  4. نمونه‌هایی از انواع صورتجلسات، مکاتبات اداری و ...
  5. بیش از 100 نمونه از طرح کسب و کار
  6. سند توسعه استان‌ها و برنامه 5 ساله کشور
  7. معرفی کتب، مقالات، مجلات و سایت‌های مرتبط با کارآفرینی و مواردی از این قبیل
  • کیف و نوشت افزار

مجموعه متون آموزشی و کمک آموزشی به همراه یک دفتر یادداشت و نوشت افزار در یک کیف به متقاضیان عرضه می‌گردد.


  • نحوه تهیه بسته آموزشی

فراگیران دوره‌های آموزش کارآفرینی و متقاضیان جهت تهیه بسته آموزشی می‌توانند مبلغ 160.000 ریال و همچنین مربیان و مدرسان کارآفرینی مبلغ 215.000 ریال به حساب جاری شماره 32122779 نزد بانک تجارت شعبه زرتشت شرقی (کد 321) واریز و اصل فیش را به نشانی : تهران میدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، کوچه میرهادی، شماره 3، سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (وابسته به جهاد دانشگاهی) ارسال نمایند و یا با مراجعه به جهاد دانشگاهی استان مربوطه بسته آموزشی را تهیه نمایند.  

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ارسال بسته‌های آموزشی با شماره تلفن 1-88894650-021 و یا وبگاهwww.eshteghal.ir  تماس بگیرید.