کسانی که به طرف عقربه های ساعت امضاء میکنند انسانهای منطقی هستند کسانی که بر عکس عقربههای ساعت امضاء میکنند دیر منطق را قبول میکنند و بیشتر غیر منطقی هستند کسانی که از خطوط عمودی استفاده میکنند لجاجت و پافشاری در امور دارند کسانی که از خطوط افقی استفاده میکنند انسانهای منظّم هستند کسانی که با فشار امضاء میکنند در کودکی سختی کشیدهاند
کسانی که در امضای خود اسم و فامیل مینویسند خودشان را در فامیل برتر می دانند کسانی که در امضای خود فامیل مینویسند دارای منزلت هستند کسانی که اسمشان را مینویسند و روی اسمشان خط میزنند شخصیت خود را نشناختهاند کسانی که به حالت دایره و بیضی امضاء میکنند ، کسانی هستند که میخواهند به قله برسند |
دوم اینکه از مشکلات سکویی بسازیم برای صعود!
برای اینکه تشخیص دهید کارمندان جدید را بهتر است در کدام بخش به کار بگمارید، می توانید به ترتیب زیر عمل کنید:
سازمان همیاری اشتغال دانشآموختگان در راستای توسعه آموزشهای کارآفرینی در کشور با انجام مطالعات و پژوهشهای مختلف دربارة آموزش و تدریس کارآفرینی، روشها و الگوهای آموزشی، نظرخواهی از اساتید خبره، صاحبنظران کارآفرینی، نیازسنجی آموزشی، برگزاری جلسات و نشستهای تخصصی متعدد و هماندیشی با اساتید و کارشناسان همواره به دنبال یک الگوی بومی برخوردار از جامعیت و انسجام، بوده است. با توجه به تجارب آموزشی این سازمان از سال 1379 تا سال 1385 و با تدوین و برگزاری نزدیک به 1.000 دورة آموزشی و ارائه آن به بیش از 30000 نفر در سراسر کشور، بررسی تجارب سایر سازمانها و مراکز آموزشی داخل کشور، مطالعه، بررسی و بومیسازی تجارب سایر کشورها، نظرخواهی از مدرسین و خبرگان کارآفرینی کشور و تلفیقی از روشهای رایج، برنامة آموزشی کارآفرینی براساس الگوی گام به گام را بعنوان یکی از برنامههای کارآمد و مؤثر در توسعه آموزشهای مهارتهای کسب و کار و کارآفرینی، تدوین و ارائه نموده است. در سال 1385 با برگزاری مرحلة پایلوت دورههای آموزشی مهارتهای کسب وکار و کارآفرینی (برای نزدیک به 17000 نفر) توسط این سازمان و واحدهای جهاد دانشگاهی و موسسات بخش خصوصی، ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، برگزاری نشست تخصصی با حضور مسئولین محترم وزارت کار و امور اجتماعی و مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، برخی مدرسین و مجریان دورههای آموزشی، ضرورت تکمیل برنامههای قبلی و تدوین آن بصورت یک مجموعه کامل و جامع، بیش از پیش احساس گردید. "این بسته آموزشی بعنوان اولین الگوی ملی و بومی در آموزش کارآفرینی" طی موافقتنامهای از سوی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان محتوای اصلی آموزشی در سال 1386 انتخاب گردید. الف- کتاب درسی آموزش کارآفرینی گام به گام این کتاب بر اساس سرفصلهای استاندارد بهعنوان منبع درسی دورههای آموزشی کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار و با رویکرد آشنایی فراگیران با کارآفرینی و نحوه تأسیس، راهاندازی و مدیریت یک فعالیت اقتصادی نوپا تدوین گردیده و سعی شده است کلیه فراگیران علاقهمند را به صورت مرحله به مرحله طی 7 گام با فرآیند راهاندازی یک کسب وکار و بنگاه اقتصادی آشنا سازد. محتوای کتاب به زبان ساده نگاشته شده و در عین حال بسیار کاربردی است. ترتیب مطالب نیز بر اساس فرآیند کارآفرینی شکل گرفته است. این فرآیند شامل مراحل و گامهای زیر میباشد: در این بخش فراگیران ابتدا با انواع زندگی شغلی آشنا کرده و سپس نوعی از زندگی شغلی که به صورتی مستقل و خلاقانه اداره میشود و کارآفرینی نام دارد، معرفی میشود. در این گام سعی بر آن است که با برشمردن ویژگیهای زندگی شغلی کارآفرینانه، آنها را به این مسیر شغلی علاقهمند کند. در گام دوم مفهوم کارآفرینی به معنای علمی آن مورد بحث قرار میگیرد و سپس کلیه ویژگیها و مهارتهایی که لازم است فرد متقاضی برای ورود به این حیطه شغلی دارا باشد، معرفی شده است. پس از معرفی کارآفرینی به عنوان یک گزینه شغلی و علاقهمند کردن فراگیران به انتخاب این گزینه، در این گام فراگیران با خلاقیت به عنوان یکی از عناصر اصلی کارآفرینی، آشنا میشوند. در این بخش، همچنین تکنیکهایی به منظور افزایش خلاقیت فراگیران معرفی میشود. در این گام فراگیران با چگونگی دستیابی به ایدههای مناسب جهت راهاندازی یک کسب وکار مستقل و کارآفرینانه آشنا میشوند. همچنین در این گام نکاتی که باید در ارزیابی ایدههای تجاری و اقتصادی خود به کار ببرند نیز ارائه شده است. در این گام فراگیران را با ضرورت نوشتن و منسجم کردن ایدهای که در ذهن دارند آشنا کرده و سپس کلیه مطالبی را که هر کارآفرین یا فرد مؤسس میبایست قبل از راهاندازی یک کسب وکار آنها را مشخص کند و به صورتی مکتوب ارائه دهد، در بخشی تحت عنوان طرح کسب وکار ارائه شده است. در این گام همچنین تعدادی از مراکز و منابعی که فرد متقاضی برای راهاندازی کسب وکار میتواند از طریق آنها سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کند، معرفی شدهاند. درگام ششم، مجموعهای از قوانین و مقررات حقوقی و ثبتی که افراد متقاضی میبایست در شروع به کار یک بنگاه اقتصادی با آنها آشنا شود، شرح داده شده است. سپس به روشهای مکانیابی و انتخاب نوع کسب وکار، نام و علامت تجاری اشاراتی شده است. در نهایت در گام هفتم، سعی شده است به اختصار کلیه مهارتهای مدیریتی که فرد در طول اداره کسب وکار و بنگاه اقتصادی خود به آنها نیاز دارد، معرفی شود. ب) متون کمک آموزشی در این کتاب سؤالات و تمرینات متعددی در رابطه با محتوای درسی مطرح شده است. این سؤالات در 3 بخش«پاسخ دهید»، «تمرین کنید» و «تحقیق کنید» آورده شده است. در بخش «پاسخ دهید»، مهارتهای فراگیران را در بخش دانش و فهمیدن مورد ارزیابی قرار میدهد. در بخش «تمرین کنید»، فراگیران با موضوع مورد نظر درگیری ذهنی پیدا میکنند و یا آن موقعیت را در زندگی واقعی خود شبیهسازی مینمایند. مجموعه سؤالات این بخش مهارتهای فراگیران را در بخش به کار بستن، تجزیه و تحلیل و ترکیب مورد ارزیابی قرار میدهد. و بالاخره بخش «تحقیق کنید»، فراگیران را به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موضوع مورد نظر فرا میخواند. در این کتاب از فراگیران خواسته میشود در ابتدای دوره آموزشی پس از کسب اطلاعات مقدماتی در خصوص طرح کسب وکار، موضوع کسب وکار خود را مشخص نمایند. سپس از آنان خواسته میشود که همزمان با تدریس مباحث مرتبط با اجزای اصلی طرح کسب وکار، قسمتهای مورد نظر را با استفاده از پرسش و پاسخ و تمرین، تکمیل نمایند و نهایتاً در پایان دوره آموزشی، با توجه به تمرینات انجام شده، طرح کسب وکار کاملی را تهیه و به مسئولان دوره ارائه دهند. این کتاب به مربیان این مجموعه آموزشی کمک میکند تا به راحتی آنرا تدریس کنند. کارآفرینی از جمله مباحثی است که نمیتوان به آن به عنوان یک فرآیند مکانیکی نگریست. در کتاب راهنمای معلم، ابتدا پیشنهاداتی جهت استفاده از یک روش تدریس مبتنی بر روشهای آموزش فعال و یادگیری از طریق عمل به مربی ارائه شده است، سپس رفتار مورد انتظار از فراگیران نیز پیشبینی شده است. همچنین در انتهای هر بخش مجموعه کتابها و منابعی که در زمینه موضوع مورد نظر موجود میباشد، معرفی شدهاند. این کتاب با گردآوری روشهای معتبر تدریس کارآفرینی در دنیا، بومیسازی و تلفیق آنها با روشهای رایج تدریس در کشور تدوین گردیده و درباره روشهای تدریس کارآفرینی و کاربرد آنها در آموزش کارآفرینی مطالب مفیدی برای مربیان در مراحل مختلف تدریس ارائه مینماید. شامل لوح فشرده اطلاعات ضروری برای راهاندازی کسب وکار است و بیش از 800 عنوان مطلب، قانون، آئیننامه، بخشنامه، مقاله، معرفی کتاب و دیگر اطلاعات مفید شامل موارد زیر در آن ذخیره شده است. مجموعه متون آموزشی و کمک آموزشی به همراه یک دفتر یادداشت و نوشت افزار در یک کیف به متقاضیان عرضه میگردد. فراگیران دورههای آموزش کارآفرینی و متقاضیان جهت تهیه بسته آموزشی میتوانند مبلغ 160.000 ریال و همچنین مربیان و مدرسان کارآفرینی مبلغ 215.000 ریال به حساب جاری شماره 32122779 نزد بانک تجارت شعبه زرتشت شرقی (کد 321) واریز و اصل فیش را به نشانی : تهران میدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، کوچه میرهادی، شماره 3، سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (وابسته به جهاد دانشگاهی) ارسال نمایند و یا با مراجعه به جهاد دانشگاهی استان مربوطه بسته آموزشی را تهیه نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ارسال بستههای آموزشی با شماره تلفن 1-88894650-021 و یا وبگاهwww.eshteghal.ir تماس بگیرید.